Pelgrim - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Wouter Grootendorst - WaarBenJij.nu Pelgrim - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Wouter Grootendorst - WaarBenJij.nu

Pelgrim

Door: Wouter Grootendorst

Blijf op de hoogte en volg Wouter

14 Maart 2013 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Ik zie dat er al weer 3 weken voorbij zijn sinds mijn laatste reisverslag. De tijd vliegt! En hoog tijd voor een volgend verslag van alle belevenissen!

Uh, wat is er allemaal gebeurt sinds de vorige keer? Even denken...

We zijn er met de bus enkele keren op uit geweest naar de tieners in Prestonpans en we worden daar een bekend gezicht. De tieners vinden het ondertussen al normaal dat we er staan en komen er trouw hun lunch nuttigen.
Ook zijn we begonnen met wat we hier noemen, Spiritual Readings. In de Bijbel heb je bijvoorbeeld het verhaal (Joh. 4) dat er een Samaritaanse vrouw bij de put komt en Jezus haar verteld dat ze 5 mannen heeft gehad en nu samenwoont met een kerel die niet haar echtgenoot is. De vrouw is dan stomverbaasd dat Jezus dit allemaal over haar weet en vliegt het dorp in om te vertellen dat er een grote profeet is.
Jezus wist iets van deze vrouw wat Hij enkel kon weten omdat God Hem dit had làten weten. Op deze manier heeft Scott (mijn opdrachtgever en mentor hier) een tiener tegenover zich zitten en vraagt in stilte of God iets over deze persoon wil laten zien. Scott heeft dit nu 3 gedaan en 3 keer liet God iets aan Scott weten wat hij eigenlijk helemaal niet kon weten. De tieners waren dus stomverbaasd. Vanuit deze verbazing trok er 1 de conclusie dat er dus wel meer moet zijn tussen hemel en aarde, een ander stelt vragen, vragen en vragen.
Gisteren hebben we, vanuit de tijd in de bus, 3 tieners uitgenodigd om naar een huiskerk in Prestonpans te komen. We spraken af op een punt in Prestonpans om ze op te halen en waren nieuwshierig of ze daadwerkelijk zouden komen....
Daar aankomende stonden er 7(!) tieners op ons te wachten en deze zijn meegegaan naar de huiskerk. Eén van hen is na 5 minuten weer vertrokken, de rest is gebleven. Op deze avond kwamen ze met de vraag waarom Jezus dan moest sterven? En zo konden we het evangelie uitleggen!! Een hele bijzondere avond. En ze blijven nu met vragen komen en ze willen volgende week weer! Dus misschien staan ze dan wel met z'n 15e te wachten, wie weet.

Ik me maar afvragen hoe je tieners bereikt met het evangelie en zo komen ze zelf met de vraag! Je staat erbij, je kijkt ernaar en ik moet concluderen dat God al zoveel met ze doet dat wij enkel hoeven te reageren op de tieners. Echt heel bijzonder!
Aankomende zaterdag zal ik er waarschijnlijk weer een aantal zien en zal ik interviews gaan doen voor mijn onderzoek met hen en daarnaast kunnen ze natuurlijk met hun vragen komen.

Naast dit hele avontuur voel ik me op het moment net een pelgrim. Ik heb begin deze maand Nederland weer even mogen proeven voor een lang weekend om weer is wat vrienden, familie en (vooral) Mirjam te zien. Het was echt apart om weer in Nederland te zijn. In de winkels en tegen onbekende op straat had ik de neiging Engels te praten. Bekenden gingen goed, want daar was het normaal mee om Nederlands te praten, maar tegen onbekende ging ik automatisch in het Engels over.
Toen ik weer thuis (!) kwam... Ja zo voelde het toen ik weer in Tranent arriveerde. Echt een aparte ervaring, om op bezoek te zijn in je eigen land en in je eigen huis en weer thuis te komen in een ander land.
Om het pelgrimsgevoel compleet te maken mag ik nu ook weer een weekje ergens anders bivakkeren. Marie (mijn gastvrouw) haar zoon gaat zaterdag trouwen en heeft nogal wat bezoek over de vloer. Dus ze vroeg of ik iets anders kon regelen voor deze week, zodat ze lekker met de familie samen kon zijn.
Ik kon mijn intrek nemen bij mijn eerste gastheer, James, in Edinburgh (de eerste foto is alweer op facebook te vinden, waarbij ik met een pizza bij de openhaard een film ga kijken). Ik moet zeggen dat het errug goed bevalt. Ik heb hier wat meer aanspraak in het wonen met 2 mannen en en het huis is gewoon echt mooi! Ik zal trouwens ook is wat foto's gaan uploaden vandaag of morgen. Anders denkt mijn vader helemaal "Waarom moest ik die camerakabel nu opsturen?!"

Wat trouwens wel gaaf is, is dat mijn ouders en broertje langskomen over een ruimte week. Daar kijk ik wel echt naar uit! En het weekend erna is ook dik feest, want dan komt mijn verloofde(!) weer voor een lang weekend over!!!

Voor komend weekend staat er weer rugby op het programma voor de zaterdag. Oh ja, wat trouwens ook heel echt gaaf was: ik ben bij een echte live rugbywedstrijd geweest van Schotland-Wales voor de 6-nations-cup in het Mayfield Stadium. Dat was medaar een partij gaaaaf! Zo gaaf dat ik er nog 2 dagen schor van ben geweest.

Eén van de huisbewoners, Kenneth, komt nu thuis dus ik ga afsluiten en nog even wat tv kijken en wat babbelen met wat lekkers. Tot het volgende verslag!

Grote groet,
Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Ik vind het leuk om d.m.v. deze site een reisverslag bij te houden en zo met jullie te delen wat ik allemaal beleef en doe.

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 4304

Voorgaande reizen:

29 Januari 2013 - 14 Mei 2013

Afstuderen Schotland

Landen bezocht: