It's running baby! - Reisverslag uit Tranent, Verenigd Koninkrijk van Wouter Grootendorst - WaarBenJij.nu It's running baby! - Reisverslag uit Tranent, Verenigd Koninkrijk van Wouter Grootendorst - WaarBenJij.nu

It's running baby!

Door: Wouter Grootendorst

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Tranent

Het is al weer enige tijd geleden dat ik voor het laatst wat geschreven heb. In feite is dit een goed teken, want ik ben lekker bezig geweest en heb zoveel afleiding dat ik vaak geen behoefte meer heb om 's avonds nog even achter de laptop te gaan zitten om een heel verslag te gaan typen. Maar om een ieder toch nog wat op de hoogte te houden van al mijn belevenissen en ik nu een gaatje heb; weer een mooi verslag.

Als opener wil ik de opening citeren van een brief die laatst heb ontvangen. Hier staat:

"Je hoort bij Gods eeuwige droom.
Je maakt deel uit van een volk met een roeping.
Je hebt een doel in je leven."

Waarom ik hiermee begin? Wel ik krijg steeds meer de indruk dat Gods droom voor mijn leven hier werkelijkheid begint te worden. De dingen die ik hier leer en aan het doen ben zijn dingen die waarbij ik me als een vis in het water voel en heb ik ook nog een keer het idee dat ik hier in de vaardigheden kan oefenen om het na mijn afstuderen (nogal een ruim begrip, maar hoop dat er niet veel tijd overheen zal gaan) waar dan ook weer verder uit te gaan met wat ik hier aan het doen ben. Het is echt heerlijke training en ik geniet er van om hier te zijn!
Nieuwe dingen starten, zoeken naar vormen van kerk zijn die wellicht beter aansluiten bij de generaties van nu en Gods Koninkrijk bouwen hoe en waar dan ook... Het is gaaf! En ik vermoed dat dit de dingen zijn waar ik me na mijn afstuderen met God verder in mag gaan wandelen (ik wilde storten zeggen, maar om een 2e burn-out te voorkomen lijkt me wandelen wat wijzer ;)).

Volgens mij heb ik hier en daar wat typefouten, waarvan ik hoop dat de geduldige lezer me wil vergeven. Ik kom net uit 3 uur typen aan mijn eerste deelvraag voor mij scriptie! Een hele belevenis en prestatie na zo'n korte tijd (al zeg ik het zelf). Dus ik kijk hem morgen nog is goed na en schaaf nog wat bij en dan op naar de volgende deelvraag over wat het Koninkrijk van God is (de kern) en onderzoeken wat de wereldbeschouwing is van de tieners hier (de 3e deelvraag). Ik blijf dus wel aardig bezig ;)

Deze week beginnen ook alle out-reaches. Dat wil zeggen dat we gisteren (woensdag 20-02) voor het eerst met de bus naar de tieners in Prestonpans zijn geweest tijdens de lunchpauze. Ze lieten even op zich wachten gister, maar toen ze kwamen... Toen kwamen ze ook! Nokvol zat de bus! Bijzonder daarbij was dat toen er een lerares van de school kwam kijken wat er 'loos' was die 2 minuten juist een bekende van haar de bus binnen was gekomen om ons te verwelkomen, waarop de lerares meteen de conclusie trok: "Het is in orde" en de golven tieners bij ons naar binnen stormde. Deze man kan dus wel omschreven worden als een Godsgeschenk.
Met de tieners die binnenkwamen ging contact maken vanzelf en heb ik alweer mooie ideeën om de informatie te krijgen die ik nodig heb en ze te leren kennen. Dus zowel wij als de tieners zien uit naar volgende week woensdag wanneer we er weer heengaan.
Ik moet nog wel aan de taal wennen en aan de snelheid van het praten, want het gaat RAP! Ongeloveloos... En ja toen ze erachter kwamen dat ik Nederlands was toen moest ik natuurlijk uitleggen hoe de wiet smaakte en het er in de Red Light district aan toe ging en was ik maar saai toen ik bekende daar geen gebruik van te maken.

Verder ga ik van start met een vrijdagavondclub van een kerk in Prestonpans waar ook een aantal niet-kerkelijk tieners bij aanwezig zijn en ik sowieso de cultuur van Prestonpans kan opsnuiven. Aanstaande vrijdag wordt de eerste keer dus ik ben benieuwd!

Daarnaast gaan we over 2 weken ook starten met Connect, waarbij we de bus meenemen naar Musselburgh (dorp naast Presonpans) waar we ook tienerwerk op gaan zetten. Hierin kan ik ook weer plaatselijke tienercultuur opsnuiven.

Ook draai ik mee in een discipelschapscursus op de maandagavonden wat vooral gezellig is om met medestudenten en leeftijdsgenoten te eten en samen te zijn en hier en daar nog wat mee te pakken qua informatie.

Heb ik nog meer? Zondagen zijn ook gezellig met 2 diensten, dus qua mensen ontmoeten zit het ook wel snor ;)
Ook kom ik wekelijks bij een veteranengroep in Prestonpas die met allemaal troep en spanningen van hier tot Tokyo rondlopen en met sarcasme en zwartgallige humor elkaar wel weten te vinden. Een luisterend oor kan dan al een boel doen.

Daarnaast ben ik vandaag (donderdag) ook nog in P.L. geweest, de Middelbare school in Prestonpans, waar ik met een plaatselijk pastoor mee ben gegaan. Hij mocht een praatje houden van 3 minuten over Fair Trade en op deze manier kon ik de school zien, de directeur, een aantal leraren dus die hebben mijn gezicht ook weer gezien voor de woensdagen. En er werd al rondgefluister "He. dat is die man van de bus", dus ik krijg al een gezicht bij de tieners.

Had ik ook al verteld dat ik elke woensdagavond huiskerk heb ik Prestonpans? Wel dat heb ik ook nog. Reuze gezellig en een groep waarin we voor elkaar kunnen bidden en het leven mee delen.

Ook ben ik aangemeld bij een fitness hier in de buurt, dus ik kan ook is op een ander vlak lekker afreageren en mag daar al scheurend op de motor naartoe, dus dat is plus plus.
Daarin valt over het weer hier op het moment niet te klagen met veel zon, dus ik weet niet wat ik meemaak voor Schotse begrippen!

Oh ja en dan als afsluiter wat wel heeeel gaaf is:
In het begin (toen Mirjam weer naar huis ging) was het toch even een tik om alleen te zijn. Heimwee en missen was toch wel aardig aanwezig gedurende de dag. Nu ben ik daar eigenlijk helemaal van af! En ik zei dat tegen een man in de kerk zondag en wat bleek nu; hij was er juist in die week met zijn vrouw voor aan het bidden geslagen! Dus dat is wel bijzonder om dan zo mee te maken. Je zou bijna vragen of ze er niet eerder mee hadden kunnen beginnen ;)

Tot zover dit verslag weer en tot de volgende!

Grote groet en zegen vanuit Schotland,
Wouter

  • 25 Februari 2013 - 07:03

    Jaco Oskam:

    He Wouter, volgens mij begin je daar al goed te aarden. En dan bedoel ik aarden niet de aardse zin van het woord. Veel plezier!

  • 25 Februari 2013 - 13:44

    Petra:

    Hey Wout, gaaf om allemaal te lezen en bijzonder om op afstand toch met je mee te mogen leven. Je hebt je plekkie volgens mij wel gevonden. God is goed :) Met gebed om je heen en ik wil tegen je zeggen ... vooral door wandelen :) liefs en knuff

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Ik vind het leuk om d.m.v. deze site een reisverslag bij te houden en zo met jullie te delen wat ik allemaal beleef en doe.

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 4320

Voorgaande reizen:

29 Januari 2013 - 14 Mei 2013

Afstuderen Schotland

Landen bezocht: